Korok leírása

Őskor:

A történelem leghosszabb korszaka, olyan képzeletet megmozgató jelenségekkel, mint az első élőlények megjelenése a Földön és a környezeti változásokhoz való alkalmazkodásuk, a dinoszauruszok uralkodása vagy a kőkorszaki emberhez kötődő eszközkultúra kialakulása.

A játékok során átélhetjük, kideríthetjük, milyen sikeresen védekeznénk egy új fajként a körülöttünk folyamatosan változó állatvilágban (Evolúció), hogyan reagálnánk a változó klímára, hogyan növelnénk túlélési esélyeinket (Dominant Species), vagy éppen kőkorszaki emberként kell helytállnunk és törzsünk jólétét, túlélését biztosítanunk (Stone Age).

 

Ókor:

Az emberiség történelmének az írásbeliség megjelenésétől a Nyugatrómai Birodalom bukásáig tartó korszaka. A teljesség igénye nélkül néhány történelmi esemény, ami eszünkbe juthat: a lenyűgöző egyiptomi építészeti emlékek létrejötte (Imhotep), a világ 7 csodájának mesébe illő létezése (7 csoda), Mezopotámia területén elhelyezkedő, a földművelést, a kereskedelmet, a vallást és a társadalom központi irányítását alkalmazó birodalmak virágzása (Tigris & Euphrates). Ne feledkezzünk meg a világ távolabbi szegleteiről sem: Kínában az uralkodó dinasztiák gyakran helyi kiskirályok legyőzésével virágoztatták fel birodalmukat (Han), valahol Közép-Amerikában pedig az azték törzsek éltek és fejlődtek békében egymás mellett, de nem voltak restek fegyvert ragadni (Aztlán).

 

Korai középkor:

Nem hibáztathatjuk magunkat, ha azonnal a népvándorlás hosszú évszázadai jutnak eszünkbe. Három játékkal is átélhetjük ezt: viking kereskedők és felfedezők (Explorer of the North Sea), hajósok (Raiders of the North Sea) és harcosok (Blood Rage) életébe, kultúrájába pillanthatunk be. Ebben a korban alakultak ki a skót klánok (Isle of Skye) és érte el csúcsát a maja civilizáció Közép-Amerikában (Tzolk’in: The Mayan Calendar).

 

Érett középkor:

Katonailag megerősödő királyságok, gyorsan növekvő népesség és városiasodás jellemzi ezt a korszakot. A növekvő gazdagság kiragadott példái a burgundiai kastélyok építése (The Castles of Burgundy) vagy a többször átépített monumentális mór erőd (Alhambra). Megjelent a környezeti elemek átalakításának, az örök élet kutatásának áltudománya (Alchemists). Európa határaihoz közelített a fekete halál, megállítására vajmi kevés esély mutatkozott (Rattus). A Távol-Keleten egy új társadalmi réteg jelent meg, az arisztokrata szamurájok (Szamuráj szellem).

 

Késő középkor

Ellentmondásos korszak, az időszak első fele Európában hanyatlást hozott, gazdasági visszaesés és kis jégkorszak tette nehezebbé az életet, mind emellett dúlt a százéves háború (Stronghold). A 15. században azonban az elszenvedett veszteségek mérséklésének igénye a gazdaság és társadalom újraszerveződését eredményezte. Ennek sikere lett Itáliában a reneszánsz művészet (Fresco), vagy az építészet virágzása (Palazzo). Új lehetőségek nyíltak az emberek előtt a gazdagodásra, hírnév szerzésére (Village), a városi életmód elterjedésére (Keyflower). Ez utóbbi igény kínai településeken is megjelent, szokatlan alakú körházak formájában (Round House), melyek legrégebbike 1371-ben épült meg.

 

Korai újkor

Ez a korszak a tanúja Amerika kolonizációjának, fokozódó gazdasági hasznosításának (Puerto Rico), a Kelet-Indiai Társaságok virágzásának (Batavia), amiben felfedezhetjük a globalizáció kezdeti állomását. A reneszánszt felváltotta a barokk, aminek késői ága a rokokó (Rococo) mintegy lázadásként, játékosabb, könnyedebb stílussal váltotta le az előd művészeti stílust. Ebben a korban kezdődött el az egyiptológia tudományos alapokra helyeződése (Archaeology), és feltették a kérdést: hová vezetnek a piramisok labirintusai (Mask of Anubis)?

 

Felfedezések kora

Ide olyan társasjátékokat gyűjtöttünk össze, melyekben a hajózás, a földrajzi felfedezések, új területek kolonizációja, térképek fehér foltjainak megszűntetése központi szerepet kap. Kipróbálhatjátok, milyen Amerigo Vespucci, a reneszánsz korában élt olasz felfedező, kereskedő és térképész szerepébe bújni (Amerigo), egy erős birodalom vezetőjeként új területekre kiterjeszteni befolyásod (Endeavor), vagy az Északnyugati-átjáró felderítése közben nehézségekkel megküzdeni (Expedition: Northwest Passage).

 

Modern újkor

Gazdag, egyre jobban tőkésedő nagyhatalmak létrejötte és versengése (Imperial) jellemezi ezt a kort. A tőkefelhalmozás, az első és a második ipari forradalom új technikai vívmányok megjelenését eredményezte, új és gyorsabb közlekedési módok jelentek meg (Automobile, Chicago Express). Európában bővült a szolgáltató szektor (Thurn und Taxis), a kereskedelem (Portobello Market), és még mindig épültek mesébe illő kastélyok, hogy nemzetek gazdagságát hirdessék (Castles of Mad King Ludwig).

 

Napjaink

Talán furcsán hangzik, hogy időutazásra hívunk Benneteket – napjainkba. Igazából nekünk is feleslegesnek tűnik. De akkor mire vállalkozunk ezzel a korral? Bemutatjuk, mi is foglalkoztatja az emberiséget napjainkban, milyen trendek jelennek meg életvitelünkben – a teljesség igénye nélkül.

Épített környezetünket egyre inkább az urbanizáció, az alaposan megtervezett városépítés (City Tycoon) jellemzi, ami végül meghatározza az igénybe vehető, elérhető szolgáltatásokat és alakítja át életvitelünket. Melyikünk nem rendelt még pizzát házhozszállítással (Papá Paolo) vagy étkezett gyorsétteremben (Burger Bross)? Lépten-nyomon eltérő igényű turistákba botlunk az idegenforgalom növekedése miatt (Grand Hotel Austria), de mi is utazhatunk repülővel, lévén, hogy a légi forgalom elterjedtté, könnyebben elérhetővé vált (Airlines Europe). Sajnos az egymástól nagy távolságra fekvő területek közötti összekötések miatt a különleges betegségek gyorsabban szóródhatnak szét a világban, ezért egy-egy járványkitörés során hatalmas erőfeszítéseket kell tenni, hogy a terjedést megállítsuk (Pandemic). Mai világunk egyre több embernek teszi lehetővé, hogy extrém sportot űzzön: barlangokat kutasson fel (The Cave), sarkkörökre látogasson el (Race to the North Pole), vagy életveszélyes hegymászásba vágja fejszéjét, bocsánat, jégcsákányát (K2). Korunk fő kihívása a környezetvédelem, és az, hogy miként tudunk kimerülő erőforrásokkal gazdálkodni, fenntartható fejlődést elérni (Vanuatu).

 

Jövő

Merész dolog lenne tőlünk a jóslás, nem támaszkodhatunk másra, mint játékainkra és fantáziánkra. Némely előrejelzés azonban már nem is számít annyira a valóságtól elrugaszkodottnak, mindenképpen érdemes elgondolkodni rajtuk. Hamarosan elolvadhatnak bolygónk jégsapkái, vajon mit kezdünk addig velük (Antarctica)? Az emelkedő vízszint vajon mit veszélyeztet, hogyan mentjük ki Velence varázslatos kincseit, mielőtt a tenger fenekére kerül (Venezia 2099)? Az emberiség ismét űrutazásra készül, méghozzá a Marsot veszi célba, vajon képes-e élhető környezetet ott kialakítani önmaga részére (Terraforming Mars)? Lesz-e vajon ezen kívül még más úti célunk az űrben, netán távoli galaxisok, esetleg versengenünk kell idegenekkel (Eclipse)? Elképzelhető, hogy hamarosan az általunk készített robotok önállóan gondolkodnak és cselekszenek? Hogyan küzdünk meg velük, ha elveszítjük felettük a kontrollt és ellenünk fordulnak (Planet Defenders)?

Időutazás a TársasFészekben!