Citadella

Más bőrébe kell bújni? Bírni kell a konfrontációt? Szövetségeket kell kötni, hogy felrúgd azt egy előnyösebb pozícióért? Mindez középkori köntösbe öltöztetve, minőségi kiadásban, 2-től 8 főig játszható kártyajátékban? Hát lehet ezt elrontani? Biztos lehet, de most nem sikerült, ugyanis a Citadella egy igazán kiváló játéknak sikeredett.

Citadella_1Az ezredfordulón megjelent társasjáték annak a Fantasy Flights Games kiadónak a terméke, amelyik társasjátékos körökben az egyik legjobban csengő név, ha a Sci-fi vagy a Fantasy témáról van szó.
A Citadella, egy kártyák által vezérelt intrikus szerepjáték, melyben a cél, hogy mi építsük fel a legszebb és legcsodálatosabb uradalmat. Két fő is elégséges már a játékhoz, ekkor mindkét játékos több karaktert is irányít, de minél többen vagyunk, annál jobban kiteljesedhet a játék. Papírforma szerint maximum nyolcan játszhatjuk, de a magyar kiadás már tartalmazza azt a Sötét város kiegészítést, aminek segítségével akár ügyesen bővíthetjük is a létszámot, és egy új karakter szettel gondoskodik a többszöri, változatos újrajátszási lehetőségről.

A doboz tartalma:
– 2*9 karakterkártya
– 30 aranyjelző
– 80 kerületkártya
– 1 fakorona
– referenciakártyák
– szabályfüzet

Citadella_2_beltartalom

A játék előkészületei:
Az aranyakat az asztal közepére helyezzük – a bankot közösen fogjuk kezelni –, majd mindenki elvesz magának 2 darabot belőle. Külön vesszük a karakter lapokat és az épület lapokat (ezutóbbiak a kerületek), majd keverés után minden játékos kap 4 kerület lapot. A kiválasztott kezdő játékos megkapja a fakoronát, ami jelzi, hogy ebben a körben ő fog elsőként karaktert választani.

A játék menete:
Minden kör azzal kezdődik, hogy – játékos számtól függően – a megkevert karakterlapok közül valamennyit eltávolítunk, aztán a maradékot a király – akinél a fakorona van – megnézi és aktuális céljai szerint választ egyet. Majd tovább adja a tőle balra ülőnek, hogy ő is csemegézhessen, és így tovább. Amikor mindenkinek megvan a karaktere, akkor emelkedő sorrendben szólítja őket a király, játszva a szerepét. Így kezdi: „Szólítom az Orgyilkost.” A szólított karakter felfedi magát. Elvesz két aranyat a köre elején vagy kerület lapot húz, majd végrehajtja a karaktere adta képességet, és ha szeretne, megépít egy (vagy több) kerületet.

A karakterek képességei a következők:Citadella_3_karakterek
Orgyilkos: megnevez egy karaktert, aki abban a körben nem vesz részt
Tolvaj: megnevez egy karaktert, akinek az aranyai átvándorolnak hozzá
Mágus: a kezében lévő kerület lapokat le-, vagy elcserélheti
Király: ő választ elsőnek karaktert a következő körben, valamint a megépített sárga kerületei után plusz egy aranyat kap köre elején a kincstárból
Püspök: az ő megépített kerületeit nem lehet lerombolni, valamint a megépített kék kerületei után plusz egy aranyat kap köre elején a kincstárból
Kereskedő: köre elején plusz egy aranyat kap, valamint a megépített zöld kerületei után plusz egy aranyat kap köre elején a kincstárból
Építész: egy körben akár 3 kerületet is megépíthet
Hadúr: aranyak felhasználásával elpusztíthatja más játékosok már megépített kerületeit, valamint a megépített piros kerületei után plusz egy aranyat kap köre elején a kincstárból

Tehát a karakter cselekedete után a kezünkben lévő kerültet lapok közül építkezhetünk, ha aranyunkból telik rá. Az építés költsége a kerület lapok jobb felső sarkában van feltüntetve és minden kártya annyi pontot fog hozni, amennyibe került a megépítése – egy-két kivételtől eltekintve. A megépített kerületeink öt különböző színűek lehetnek, melyeket a nevük mellett lévő kör jelöl. Van, amelyik szín az egyes karakterek választásakor hoz többletbevételt, de van olyan (a lila), amelyiknek speciális képességei külön előnyökhöz juttatják megépítőiket.

A játék célja:
Minél előnyösebben helyezkedni és minél ügyesebben karaktert foglalni. Ráérezni, hogy ki, melyik karaktert választhatta és kitaktikázni a legideálisabb cselekedeteket a pillanatnyi előnyökért. Múlékony szövetségeket kötni, ármánykodni, vagy egyszerűen csak békésen részt venni a középkori építkezés fogatagában.
A játék akkor ér véget, ha valaki megépíti a nyolcadik kerületét is, ekkor a kör még lemegy és megkezdődhet a pontszámolgatás. Pontot kapunk a kerületeink összértékéért, valamint ha minden színből van minimum egy darab az uradalmunkban és azért is, ha a játék végére sikerült megépítenünk nyolc kerületet.

Összegzés:
A Citadella egy nagy létszámú társasággal jól játszható, könnyű szabályrendszerrel és lebilincselő játékmenettel rendelkező kártyás szerep játék, amiben célunk, hogy karaktereink tulajdonságait kihasználva felépítsük saját uradalmunkat. Egyetlen ponton lassulhat be a játékmenet, amikor a karakterválasztások alkalmával valaki nem tud dönteni, de ezen a többiek ritmikus unszolásával könnyen túllendíthetjük a tétovázókat (ha nem vagyunk elég türelmesek).
Azoknak ajánlunk ezt a fél-egy óra alatt lejátszható társasjátékot, akik szívesen mások bőrébe bújnának játék közben és bírják a konfrontációt, bár szerintem legalább egyszer mindenkinek ki kell próbálnia.