A Shadowrun egy Sci-Fi szerepjáték, ami az ismert földön játszódik, a 2060-as év után. A technológia sok tekintetben fejlettebb, például létezik a kibertechnológia, robotika, de emellett plusz csavarként a világon megjelent a mágia, és visszatértek a középkor óta mitikusnak vélt fajok is.
De pontosan mi is történt a világgal a Shadowrun-ban?
2010-es évek végére a cégek jelentős befolyásra tettek szert és megacégekké váltak. A befolyásuknak köszönhetően lehetőséget kaptak arra, hogy a saját védelmükre magán hadseregeket tartsanak fenn. Az így kialakult helyzetet tovább súlyosbította, hogy egy halálos vírus, a VITAS felütötte a fejét, és megtizedelte az emberiséget. A vírus pusztítása után a lakosság további nehézséggel kellett, hogy szembesüljön; egyre több gyermek született furcsa, eltorzult jegyekkel, vagy később, kamaszodás során mutálódott. Ezeket az első mutánsokat jellegzetes kinézetük miatt Tündének és Törpének, a mutálódás folyamatát pedig goblinizációnak nevezték el. A mágia is kezdett visszatérni a földre, és ezzel együtt a mitikus állatok is, mint a Sárkányok, Pokolkutyák és egyéb ősi, legendabeli lények.
A varázslat hatására mindenhol átrendeződött a politikai térkép. A mágia visszatértét leginkább Amerika sínylette meg, mert az eddig rezervátumban tartott indiánok a törzsi sámánok segítségével visszavágtak, és olyan erőt mozgósítottak, amire az amerikai kormány nem volt felkészülve. Az indiánok jelentős területen visszaállították a bennszülött, törzsi felügyeletet és csak a bizonyítottan índián származékok maradhattak a határaikon belül.
A zavargásoknak és a folytonos harcoknak hála (amit részben a mágia felbukkanása okozott), hihetetlen gyorsasággal fejlődésnek indult a technológia. Megjelentek a kiberverek és pótlások, amik jobbá, erőssebé és gyorsabbá tehetik azokat, akibe beültetik őket. Megjelent a Mátrix, egy globális telefonos-internet hálózat, ami virtuális világként jelenik meg a rajta szörfölő dekások számára. Bár ez a virtuális világ nem kézzelfoghatóan valóságos, azok, akik rossz utakra, vagy tiltott területekre tévednek, ugyan úgy meghalhatnak, mint a való világban kóborlók.
A mágiaszint tovább emelkedett, és még több mutáció és átváltozás jelent meg. Az Orkok és Trollok felbukkanásával a rasszizmus teljesen újszerű köntösbe bújt. Már nem bőrszín szerint, hanem kifejezetten faji alapon gyűlölik egymást bizonyos csoportok. Ahogy a mágiaszint erősödött, úgy lettek a varázslatok is erőssebek, így törvényi szabályozással próbálkoztak, de nem sok sikerrel.
2060-ra már rá se lehetett ismerni az egykori Földre. Ausztrália nagy részét mágikus viharok tették lakhatatlanná, óriássárkányok jelentek meg szerte a világon, a Megatársaságok, mint szuverén országok saját törvényeikkel rendelkeztek a saját területeiken belül. A régi világ rendfenntartó rendszere összeomlott, és magáncégek bérrendőrsége vette át a jogszolgáltatást. Ennek megfelelően sok esetben a jogszolgáltatás csak másodlagossá vált a profithoz képes.
A kialakult helyzetben az alvilág is átrendeződött. A bűnőzök elkezdték magukat Árnyvadászoknak hívni. Ők általában a rendszeren kívül állnak (sokuknak RASZ-uk, vagyis rendszerazonosító számuk sincs) és legtöbbször teljesen a fennálló rendszer ellenében cselekednek. Az árnyvadászok lehetnek professzionális zsoldosok, bérvarázslók vagy éppen a Mátrixban kutakodó dekások is.
Bár megbízóból és jól fizető munkából sok akad, nem könnyű az árnyvadászok élete. Ha elbaltázzák a melót, viszonylag ritkán tartóztatják le őket. A leggyakrabban vagy a megacégek bérzsoldosai, vagy a rendvédelmisek nyitnak rájuk tüzet, és a vadászoknak golyózápor közepette kell menteniük az irhájukat. És ez még humánusabb, mint amikor bérvarázslókat küldenek utánuk… Bizony, ezen a világon van, hogy jobb először lőni és utána nem kérdezősködni tovább.
És mi a játék lényege? Lássuk!
A játékosok egy-egy Árnyvadász bőrébe bújva fedezhetik fel a felébredt világot. A karakter alkotáskor lehetünk törpék, tündék, orkok, trollok vagy akár emberek is. Választhatunk mágiában jártas sámánt, járműspecialista rigót, kiberverekkel tunningolt harcost, vagy éppen a Mátrix avatott dekását. Karakteralkotásnál egyáltalán nincsen korlátok közé szorítva a játékos. Nincsenek kasztok, vagy megkötések, a pont elosztásos vagy prioritás alapú rendszernek köszönhetően olyan karaktert alkothatunk, amilyet akarunk. Míg a pont elosztásnál nincs semmilyen korlát az alkotásnál (csak maguk a pontok), addig a prioritás alapúnál meg kell határoznunk, hogy a karakternél mi a fontos, és a szerint oszthatjuk el a pontokat.
A játék rendszere nagyon egyszerű. Minden próbánál és cselekedetnél annyi hatoldalú kockával kell dobnunk, mint amennyi a kapcsolódó képzettség vagy tulajdonság szintje. A kockákkal legalább akkora számot kell dobnunk, mint a feladat célszáma. Ha már egy kockával megdobtuk a célszámot az sikernek számít, az ezen felüli megdobott sikerek gyorsítják a karaktert, vagy éppen az ellenfél dolgát nehezítik. Természetesen vannak olyan esetek amikor a célszám mellé még siker szám megkötés is van, de ez a kalandmesteren és próbákon múlik. A rendszer csak hatoldalú kockát használ, de ha a célszám nagyobb, mint 6 (akár lehet 8 vagy éppen 12 is), akkor minden olyan kockával, amivel hatot dobtak, újra dobhatunk és az értékek összeadódnak. Egy újabb hatos dobás esetén még egyszer dobhat a játékos, így kis szerencsével és sok kockával akár a 18-as célszám se lehetetlen. Bizonyos próbákon/helyzetekben nem célszám van, hanem az előbb említett kockadobásos módszerrel határozzuk meg a nehézséget, ilyen lehet például a járművekkel történő harc is.
A játék viszonylag egyszerű és könnyen tanulható. Emellett felettébb élvezetes mindazoknak, akik szeretik a Sci-Fi alapú világokat, megspékelve némi valóságalappal és mágiával. Ha érdekel a Shadowrun és szívesen kipróbálnád magadat egy kalandban, látogass el klubunkba, ahol további információkat is megtudhatsz erről a szerepjátékról, valamint arról, hogy mikor nyílik legközelebb alkalom a kipróbálására.