Archeology

Örömmel tölt el, ha értékes kincseket szerezhetsz meg? Jól megy a kereskedés? Érdekel az ókori Egyiptom? Akkor ez a te játékod! Az Archeology nevű játékban a megszerzett (pakliból húzott vagy cserélt) kincseket kell tömbösítve gyűjteni. A cél, hogy minél több pénzt gyűjtsünk a kincsek megszerzésével.

Könnyű, 10 éves kor felett ajánlott játék, 2-4 játékos részére, kb. 20 perc alatt lehet a végéig eljutni.

A játékban végrehajtható akciók:

  • kincsásás: kártya húzása a húzópakliból, itt rejtőznek a kincsek
  • piramis: még több kincset lehet szerezni, de ehhez szükség van térképre (Map nevű kártya)
  • piac: a kincseket itt lehet elcserélni
  • eladás a múzeumnak: tömbösített kincs kártyák magunk elé helyezése felfordítva

Az előkészítés során a paklit meg kell keverni a tolvaj, homokvihar, és térkép kártyák kivételével. Minden játékos kap 4 db kártyát, melyet a kezébe vesz. 5 db kártya kerül felfordítva az asztalra, ez lesz a piac. A piramist jelölő kártya jobb oldalára kell helyezni 3 db kártyát lefordítva, 5 db-ot felülre, és 7 db-ot balra, ezek jelzik a piramis kis, közepes, és nagy járatait. Ezután az összes tolvaj, térkép, és a játékosszámtól függő számú homokvihar kártyákat (3 játékos: 5 db; 4 játékos: 4 db; 2 játékos 6 db) is a pakliba keverjük.

Kezdésnél minden játékos kezében tartja a 4 db kártyát. A kör egy db kártya húzásával kezdődik. A kártyákon a kincsek nevein kívül szerepel a csereértékük, az, hogy hány pontot érnek, ha 1,2,3, stb. db-ot gyűjtöttél belőlük, és a ritkaságuk, amely jelzi, hogy hány db ilyen kártya létezik a játékban.

Ha kincs kártyát húztál, dönthetsz úgy, hogy a piacon cserélsz kincseket a kezedben levőkkel. A cserénél az elcserélt és a megszerzett kártyák összértékének ugyanannyinak kell lennie, vagy lehet a megszerzett kártyák értéke kevesebb. Egy körben többször is lehet a piacon cserélni. Ha nem akarsz cserélni, mert még gyűjtögetnél, akkor passzolhatsz.

Ha úgy érzed, hogy a kártyán található kincsből már eleget gyűjtöttél (a kártyán szereplő ritkaságjelző pontértékéből következtetni lehet arra, hogy a teljes pakliban mi számít gyakori és ritka lapnak), akkor kiterítve magad elé rakhatsz belőle valahány darabot (akár egyet is, de ez általában nem éri meg), vagyis ekkor eladod a gyűjteményedet a múzeumnak. Ezt egy körben többször is végre lehet hajtani. A lerakott sorozatokat később nem lehet tovább bővíteni.

Viszont érdemes a kártyák kézben tartásánál mérlegelni, hogy meddig tartod őket kézben, mert ha egy másik játékos a tolvaj, illetve a homokvihar lapokat játssza ki, akkor elveszítheted kézben tartott lapjaid egy részét.

A pakliban található a tolvaj nevű kártya, melynek kijátszása esetén valamelyik másik játékostól húzhatsz egy lapot.

A homokvihar kártya minden játékosra hatással van, rögtön aktiválódik, nem lehet kézben tartani, ekkor minden játékosnak a kézben tartott kártyáinak felét el kell dobnia (lefelé kerekítve). Ezután aki kijátszotta a homokvihart, új kártyát húz.

A piramisnál összekészített 3 kártyahalmaz egyikét 1, 2, illetve 3 Map (térkép) nevű kártya kijátszása esetén lehet megszerezni. Ez a lehetőség a játék során bármikor végrehajtható. A piramis járataiból megszerzett kártyákat ezután kézbe kell venni.

A játék akkor ér véget, ha elfogy a kártyapakli, ekkor még egy kör végigmegy kártyahúzás nélkül. Ha mindenki passzol, akkor aki először passzolt, legalább 1 db kártyát kötelező eladnia a múzeumnak. Ha mindenki kezéből elfogytak a lapok, vége a játéknak és összesíteni kell a pontokat. A kiterített sorozataidért járó pontok összegzése után a legmagasabb pontot elérő játékos a nyertes, egyenlőség esetén az a nyertes, aki kevesebb lap felhasználásával érte el ezt a pontszámot.

Próbáld ki a játékot, legyél te a legjobb régész!

Köszönjük a cikket Schneider Évinek!